-
«سرایش خداینامه ایران زمین گرامیباد»
چهارشنبه 24 اسفند 1401 12:12
روز پایان سرایش خداینامه ایران زمین گرامیباد! امروز ارج مینهیم زحمات ابرمردی را که پس از سی سال رنج و دشواری، سرانجام در چنین روزی سرایش شاهنامه را به پایان برد و تاریخ و اسطوره و زبان و فرهنگ ما را برای هزاره ها حفظ کرد. (روز اَرد از ماه اسپند، برابر با 19 اسفند در گاهشماری کنونی و 25 اسفند در گاهشمار کهن زرتشتی...
-
«جشن اتش»
چهارشنبه 24 اسفند 1401 12:03
جشن آتش جشن شادی جشن نور گاه آتش بازی و شام سرور آتش زرتشت و نور ایزدی پرتوی از بارگاه سرمدی از اهو رایی که شادی آفرید در پناهش مهر و نیکی شد پدید رمز آتش پاکی و روشنگری سرخی و گرما و شادی پروری یادگاری از کهن آیین ما روزگاران خوش و شیرین ما آری امشب جشن سوروآتش است جشن رقص شعله های سرکش است هموطن ای یار هم پیمان من...
-
《آیین نوزوتی(ناوَری) چیست؟》
جمعه 7 بهمن 1401 21:01
پیوستن به جایگاهِ ارجمندِ موبدی و پذیرفتن و پذیرفته شدن در کسوتِ مقدسِ موبدی است.نوزود یا نوزوت از دو واژه نو و زوت تشکیل یافته است، واژه نو که احتیاجی به توضیح ندارد(تازه) و زوت به موبدی گفته می شود که در مراسم یزشن خوانی همه 72 هات یسنا را می خواند بنابراین ما می توانیم کلمه نوزوت را به نوموبد ترجمه کنیم و منظور کسی...
-
(جایگاه سروش ایزد در دین بهی)
جمعه 7 بهمن 1401 20:57
سروش ایزد یکی از مهمترین ایزدان می باشد که از عنوان "سالار دامانِ هرمزد" به معنی "فرمانده ی آفریده های اهورامزدا" برخوردار می باشد. ایشان همکار اردیبهشت امشاسپند می باشد. واژه سرَئوشَه به معنی "فرمانبری" است، سروش ایزد موکل فرمانبری از قوانین ایزدی و قوانین طبیعت هستند. عدد پنج در نمازها...
-
《پدام چیست و چه زمانی از آن استفاده می شود؟》
جمعه 7 بهمن 1401 18:40
: پارچه سفید رنگی که موبدان در هنگام انجام آیین های ویژه ایی با آن جلوی صورت خود را میبندند، "پدام" یا "پِنام" و به اوستایی "بی تی دان" نام دارد؛ پارچهی از جنس کتان و دارای دو بند کوچک که آن را بر بخش زیرین چهره گره می زنند. برای نمونه موبدان به هنگام خوراک دادن به آتش( عمل قرار دادن...
-
«سپر طلایی زرتشتیان»
یکشنبه 13 شهریور 1401 18:54
《سدره و کشتی، سپر طلایی زرتشتیان در مقابل آسیب ها و نیروی منفی اهریمن》: در خرده اوستای پاک و بخش اوستای خورشید نیایش و مهریشت عبارت «زَرِنومانتِم سورِم» نوشته شده است که به معنای «سلاح های طلایی» می باشد و اشاره به «سدره و کشتی» دارد. هنگامی که زرتشتیان این زره طلایی را بر تن میکنند، از آنها همچون سپری محافظ دربرابر...
-
«تعداد خوانش نمازهای "اشم وهو" و "یتااهو" بر طبق سنت»
یکشنبه 13 شهریور 1401 18:51
《تعداد خوانش نمازهای "اشم وهو" و "یتااهو" بر طبق سنت》: *این توضیحات پیشتر به ریخت پراکنده بیان شده، در این پست احکام مربوطه بطور کامل و بروزشده آورده شده است: در هادُخت نسک اوستا میخوانیم: آن اشم وهو که ثواب خواندنش ده چندان است آن است که در سر خوان(سفره) خوانند؛آنکه ارزشش صد چندان است آن است که پس...
-
«پادیاب کردن»
یکشنبه 13 شهریور 1401 18:47
در گذشته درباره اهمیت پاکیزگی در دین نوشته ایم. در این پست قرار است تا شیوه درست پادیاب کردن بر اساس نوشته های ارجمند پهلوی(مانند صد در نثر) را یادبگیریم. پادیاب کردن یکی از بایسته های نماز خواندن بوده است که شوربختانه بین ایرانیان تقریبا فراموش شده و گاهی تنها به شستن صورت و خواندن اشم وهو خلاصه میشود؛ امیدواریم...
-
«سنتهای جشن تیرگان»
یکشنبه 13 شهریور 1401 18:43
سنتهای جشن تیرگان کدامند؟ از آیینهای جشن تیرگان میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 1️⃣ رفتن کنار رودها و چشمه ها و آیین آبریزان: در این روز زرتشتیان به کنار آبهای روان رفته، آبریزان میکنند و همچنین برای افزونی آبهای روی زمین و نیرومندی تیشتر ایزد، تیر یشت یا آبزور میخوانند. 2️⃣ بستن بند تیر و باد به مچ دست و زنده کردن یاد...
-
«زیارتگاه های زرتشتی»
یکشنبه 13 شهریور 1401 18:40
-
«وجود آدمی»
سهشنبه 7 تیر 1401 11:06
. 《اجزاء وجود آدمی》 در کیش زرتشتی، روان جاودانی است و پس از مرگ از تن جدا شده به سوی جهان مـینویی رهسـپار می گردد. به ویژه روان مردم پاک و پرهیزکار که پس از سپری شدن زندگی، در بارگاه ایزدی همواره شاد و خرم است و از بخشایش دادار مهربان برخوردار است. بنا بر نوشـــــته اوســــــتا وجـــــود هر آدم زنــــده ای از این...
-
«دروج»
سهشنبه 7 تیر 1401 11:03
. 《جایگاه دروغ(دروج)》 . در گاتها و اوستا دروغ گناهی بزرگ در مزدیسنا شناخته شده. همانطور که راستی نیرویی ابدی دارد و زوال ناپذیر است، دروغ علی رغم تمام قدرت و مهابتش نیرویی ضعیف و فناپذیر است. راه دروغ دراز ترین راه هاست، زیرا کسی که دروغ می گوید مجبور می شود برای اثبات این نکته که دروغ نگفته است، دروغ های دیگر هم...
-
«روزه »
سهشنبه 7 تیر 1401 11:01
. 《روزه در دین بهی》 . روزهای نَبُر(پرهیز از خوردن گوشت) در دین زرتشت روزه گرفتن به ریختی (:شکلی) که در برخی ادیان مشاهده می شود، نیست. فرهنگ ایران باستان شایسته میداند که مَرتو (:انسان) از تن و روان خود به خوبی پرستاری کند و چون تن جایگاه روان است، بنابراین نباید آزرده، افسرده و ناتوان باشد به همین انگیزه نخوردن خوراک...
-
«آبانگان»
سهشنبه 7 تیر 1401 10:55
. 《جشن آبانگان》 روز آبان از ماه آبان برابر با جشن آبانگان این جشن ازجمله جشن های دوازده گانه است که در تاریخ ۴ آبان در گاهشمارخورشیدی (برابر با ۱۰ آبان در گاهشمار دینی) با همازوری و شادی و خوانش اوستاهای بایسته در کنار رودها و آبها برگزار می شود. (اگر پست پیش را مطالعه کرده باشید شیوه تبدیل تاریخ را فرا میگیرید) در...
-
«اوستا سپند»
سهشنبه 7 تیر 1401 10:52
. 《اوستا سِپَند》 اوستا به چَم(معنی) دانش است نسک( کتاب) اوستا دانشنامه ایران زمین بوده که همه دانشهای زمان پیشدادیان و کیانیان را در خود گرد آورده. از جمله این دانشها، #پزشکی، #تاریخ، #جغرافیا، #اخترشناسی، #فلسفه و... بوده است. (جالب است که بدانید نخستین بار در اوستا از گرد بودن زمین سخن آمده و خیلی از مسائل علمی...
-
«آیا زرتشتیان دوگانه پرستند؟»
سهشنبه 7 تیر 1401 10:48
. 《آیا زرتشتیان دوگانه پرست اند؟》 همه میدانند که در باور دینی زرتشتیان، خداوند یکتا، اهورامزدا نام دارد. درحالیکه ما به شیطان، «انگره» یا «اهرمن» میگوییم. اگر ما به دو خدا باور میداشتیم، باید به خداوند میگفتیم اهورامزدا(دانای بزرگ هستی بخش) وبه شیطان میگفتیم انگره اهورا(هستیبخش بد). انگره، در زبان سانسکریت و...
-
«ایزدان »
سهشنبه 7 تیر 1401 10:26
. 《ایزدان در دین بهی》 واژه ایزد از واژه اوستایی "یَزتَه" گرفته شده و به چمار(معنای) سزاوار ستایش است و فروزه(صفت) همه پدیده های نیک است. در جهان مینویی(معنوی)، اهورامزدا در بالاترین مقام و مرتبه جای دارد و بزرگترینِ ایزدان خوانده می شود چنانچه در اوستای سدویک نام خدا نخستین نام او یَزَت یا ایزد به معنی...
-
«پادیا و پادیاب»
سهشنبه 7 تیر 1401 10:22
. 《پادیاو(پادیاب)》 پادیاو(وضو) گرفتن در دین بهی چگونه است؟ پادیاب به چَمِ(معنای) "پاکیزگی تن و روان" است. در دین بهی هرگاه تن،پوشش و یا زیستگاه آلوده شود با کمک پاک کننده هایی که در پرتور دانش هر روزگار بدان دست یافته باشیم به پادیاو کردن هریک می پردازیم. آب، بیشترین استفاده در پادیاب را دارد همچنین در گذشته...
-
«نیایش یتا اهو»
یکشنبه 29 خرداد 1401 14:46
. 《نیایش یَتا اَهُو (اَهونَ وَر)》 یَتا اَهو وَئیریُو. اَتا رَتوش. اَشات چیت. هَچا.. وَنگهِئوش. دَزدا. مَنَنگهُو. شیَئُوتَنَه نام . اَنگِه اوش. مَزدایی.. خشَترِم چا. اَهورایی آ . ییم . دریگُوبیُو. دَدَت. واستارِم.. ***************** برگردان: همانگونه که اَهو(سرور هستی) برگزیده است، به همانگونه نیز، رَتو(رَد یا بزرگ...
-
«سپنتامینو و انگره مینو»
یکشنبه 29 خرداد 1401 14:44
. 《سِپنتامینو و اَنگِره مینو》 اشوزرتشت آموزش می دهد که در سرشت آدمی دو گوهر یا ذات مینوی و نادیدنی نهفته است. یڪی سپنتامئینیو که پرتوی از ذات اهورامزدا است و آن سرچشمه همه نیڪی ها، پاکی ها و شادی هاست و دیگری انگرمئینیو (در زبان فارسے اهریمن) ڪه نماد شر، پلیدی و ویرانگری است. آن دو گوهر که یڪی خوب و دیگری بد است با...
-
«بهشت و دوزخ»
یکشنبه 29 خرداد 1401 14:41
. 《بهشت و دوزخ در دین بهی》 . درکهنترین کتاب مدون دینی که تاکنون به دست آمده و گاتها نامیده میشود وکتاب آسمانی ما زرتشتیان است، اشوزرتشت برای نخستین بار این باور را مطرح مینماید که جهان از دو بخش گیتی ومینیو تشکیل شده که باهم و درهم بوده و از یکدیگرجدا نیست. انسان به سبب برخورداری از خرد و وجدان و روان و فروهر،...
-
«نور و اتش»
یکشنبه 29 خرداد 1401 14:37
. 《مفهوم نور و آتش در دین زرتشتی》 #موبد_اردشیرخورشیدیان : هزاران سال پیش اشوزرتشت، اشا و هنجار هستی را شناخت و اساس خود را بر یکتا پرستی استوار کرد. نماز را نیاز بشر و تنها سزاوار اهورا مزدا (دانای بزرگ هستی بخش) دانست. اشوزرتشت خداوند را «شیدان شید» دانسته و در همه ذرات طبیعت در تجلی میبیند و بر اساس این باور،...
-
«اشوزرتشت»
یکشنبه 29 خرداد 1401 14:22
. 《اشوزرتشت》 آموزگار راستی: اشوزرتشت پیام آور ایرانی، گاهداد (:تاریخ) بسیار درخشانی دارد که هویت ملی نیرومندی به آن داده است. یکی از ستارگان درخشانی که مسیر حرکت وپیشرفت رابرای مرتوگان (:مردم) این کشور روشن ساخته است. برخی از ایرانشناسان بزرگ، «زرتشت» را به چم (:معنی) «ستاره زرین» دانستهاند. «موبد آذرگشسب»، «زرتشت»...
-
«اصول دین بهی»
یکشنبه 29 خرداد 1401 14:19
. 《اصول دین بهی》 ۱- باور به یکتایی اهورامزدا: خدایی که اهورا(هستی بخش) و مزدا (دانای بزرگ) است و این دو صفت بزرگی ودانایی هم آهنگ و از هم جدا ناشدن است . خدایی که درهمه جا ودر همه چیز درتجلی است. خدایی که هر چه را آفریده نیک و لازم و ملزوم یکدیگرآفریده و خلاصه خدایی که صفات کامل آن در نماز صدویک نام خدا شرح داده شده...
-
«اهورامزدا»
یکشنبه 29 خرداد 1401 14:16
. 《اهورامزدا》 اهورامزدا از دوبخش کلی اهورا به چَم(معنی): هستی بخش و هستی مند + مزدا : دانای بزرگ بوجود آمده. خود واژه مزدا از دوبخش مز(مَس) به معنای بزرگ و دا به چم(معنی): دانا می باشد. اهورامزدا خدای یگانه ای است که جهان را بر پایه هنجار اَشا آفریده است. **************************** همچنین موبد نیکنام در پیشگفتار...
-
«فروهر»
یکشنبه 29 خرداد 1401 14:12
. 《فِرَوَهَر》 نشان زرتشتیان و ایران بزرگ ۱) نِگاره فِرَوَهَر از سر تا سینه، نقش پیرمردیست که تجربه، جهاندیدگی و داناییِ پیرانِ دانا و باخِرَد را مینمایاند. ۲) دستِ اَفراشته به سمت بالا، نشانه ستایش به درگاهِ آفریدگار و والامَنشی و بالا اندیشی است. و همچنین دست آن رو به جلو است که نشان دهنده لزوم حرکت انسان رو به جلو...
-
«رسم باژ»
دوشنبه 16 خرداد 1401 21:59
. 《رسم باژ(باج)سکوت و آداب خوراک خوردن چگونه است؟》 یکی از سنت های مزدیسنان باژ سکوت گرفتن بههنگام خوراک خوردن است به گونه ای که پیش از خوراک خوردن،به منظور سپاسگزاری از اورمزد هروسپ توان و هروسپ آگاه بخاطر داده هایش به ما در این زندگی که همگی آنها بسی نیک هستند،اوستای مخصوص خوان را میخوانیم که بدین شرح است: به نام...
-
«نیایش های باج»
دوشنبه 16 خرداد 1401 21:57
. 《چرا زرتشتیان پیش از خوراک خوردن ،نیایشهایی( باج) را تلاوت میکنند؟》 واژه "باج" معانی متفاوتی در سنتهای زرتشتی دارد اما در عنوان بالا منظور از آن نیایشهای کوتاهی است که پیش و پس از خوراک خوردن خوانده میشود. به بخشی که پیش از خوراک خوردن خوانده میشود، باج گرفتن و به بخشی که پس از اتمام خوراک خوردن خوانده...
-
«دخمه نشینی»
دوشنبه 16 خرداد 1401 21:52
. 《دخمه نشینی، بهترین شیوه برخورد با پیکر درگذشته》 دخمه نشینی شامل در معرض پرتوهای خورشید قرار دادن (خورشید-نَگیرَشنی) پیکر درگذشته در مکانی سرباز، مدور که از نگاه آیینی با مناسکی مشخص آماده شده است و به دخمه نامور است، می باشد که بهترین روش برخورد با پیکر درگذشته می باشد چراکه بازگشت ِ سریع به طبیعت اجزای فیزیکی،...
-
«زرتشتیان در زاهدان»
دوشنبه 16 خرداد 1401 21:43
. 《حضور زرتشتیان در زاهدان》 زاهدان شهر بسیار جوانی است که نزدیک به 90 سال قدمت دارد. گفته می شود که حدود 200 سال پیش منطقه ای در نزدیکی زاهدان وجود داشته کـه بـه آن دزدآب گفته می شده است،از سال 1277 به بعد، یعنی 123 سال پیش روند آبادانی در این منطقه آغاز می شود و با توجه به اینکه بـر سر راه ارتباطی هندوستان قرار داشته...